Opbygning og
organisering af Den Danske Kvalitetsmodel
Den danske
kvalitetsmodel bygger på den metode, der hedder akkreditering, hvilket betyder,
at der udarbejdes akkrediteringsstandarder for god kvalitet på en række forskellige
områder. Når man arbejder med modellen, bliver de forskellige organisationer til slut vurderet på, om de lever op til standarderne.
Akkreditering er som
regel en statslig anerkendelse af nogle virksomheders kompetencer og uvildighed, som har til formål at fremme tilliden til ydelserne. Eksempelvis kan man sikre
tilliden til et produkt, som afprøves i ét land og derefter eksporteres ved
akkreditering af det laboratorium, der afprøver produktet. På denne måde
er akkreditering en slags standard, der opfyldes.
Der er udarbejdet
et sæt akkrediteringsstandarder for hver af de sektorer, sygehuse, apoteker,
kommuner etc,, der deltager i den danske kvalitetsmodel.
Det er Institut
for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet (IKAS), der udarbejder
akkrediteringsstandarderne. Dette sker altid i samarbejde med fagfolk fra den
relevante sektor.
Akkrediteringsstandarderne i den danske kvalitetsmodel er opdelt i tre
kategorier:
·
Akkrediteringsstandarder,
der vedrører organisatoriske aktiviteter (organisatoriske
akkrediteringsstandarder).
·
Akkrediteringsstandarder,
der vedrører generelle patientforløbsaktiviteter (generelle
patientforløbsstandarder).
·
Sygdomsspecifikke
standarder, der vedrører sygehusets behandling af konkrete patientgrupper.
Der er tre sygdomsspecifikke standarder. To indeholder krav om udarbejdelse og anvendelse af retningslinjer og forløbsbeskrivelser vedrørende behandling af konkrete patientgrupper. En handler om behandling på intensiv terapienhed. Standardernes anvendelsesområde er ikke begrænset til bestemte patientgrupper. Sygehuset skal ud fra sine opgaver, og sit behov, udvælge de konkrete sygdomme og patientforløb, der udarbejdes retningslinjer og forløbsbeskrivelser for.
Der er tre sygdomsspecifikke standarder. To indeholder krav om udarbejdelse og anvendelse af retningslinjer og forløbsbeskrivelser vedrørende behandling af konkrete patientgrupper. En handler om behandling på intensiv terapienhed. Standardernes anvendelsesområde er ikke begrænset til bestemte patientgrupper. Sygehuset skal ud fra sine opgaver, og sit behov, udvælge de konkrete sygdomme og patientforløb, der udarbejdes retningslinjer og forløbsbeskrivelser for.
DDKM bygger på den grundlæggende
model for systematisk kvalitetsudvikling, som tager udgangspunkt i
kvalitetscirklen. Her ses kvalitetscirklen,
som indeholder fire trin:
·
Planlægge/plan:
- Planlægning i DDKM
betyder, at der ude på sygehusene skal forefindes vejledninger og
dokumenter, som er retningsgivende, som skal beskrive, hvordan det angivne
mål om kvalitet opnås ud fra de
angivne akkrediteringsstandarder.
·
Udføre/do:
- Her skal sygehuset sikre
implementeringen af de vejledninger og retningsgivende dokumenter.
·
Undersøge/study
- Sygehuset skal her overvåge
kvaliteten af sygehusets strukturer og processer samt de leverede
ydelser.
·
Handle/act
- Sygehuset vurderer resultaterne af
overvågningen samt prioriterer og iværksætter nye tiltag de steder, hvor
der er, eller er ved at opstå en kvalitetsbrist.
Udviklingen af kvaliteten i det
danske sundhedssystem er først og fremmest en læringsproces, og
kvalitetscirklen er et af de redskaber, der kan bruges til at udvikle kvaliteten
ude på afdelinger og plejehjem. Den danske kvalitetsmodel skal understøtte, at
kvaliteten på alle landets sygehuse udvikles efter punkterne i
kvalitetscirklen.
Der tilbydes
blandt andet en indsats til borgere med tidlige tegn på demens. Målet her er at sikre, at borgeren med de tidlige symptomer på demens identificeres således, at den relevante behandling kan sættes i gang rettidigt på baggrund af
demens-udredning.
Trin 1:
Der foreligger retningslinjer for indsatser til borgere med tidlige symptomer på demens. Retningslinjerne beskriver som minimum følgende:
Der foreligger retningslinjer for indsatser til borgere med tidlige symptomer på demens. Retningslinjerne beskriver som minimum følgende:
- Målgruppe, herunder identifikation af denne.
- Tilrettelæggelse og implementering af indsatser, herunder tidsfrister.
- Ansvarsplacering.
- Kompetenceudvikling af ledere og medarbejdere i identifikation af borgere med tidlige symptomer på demens.
- Samarbejde med relevante samarbejdsparter om udredning og behandling,
- Information og rådgivning til borgere og eventuelt pårørende om institutionens tilbud til borgere med tidlige symptomer på demens.
- Støtte og rådgivning til pårørende.
- Samarbejde med frivillige og interesseorganisationer
- Vejledning Tidlige symptomer på demens kan fx identificeres ud fra ICD-10’s kriterier for demens.
Trin 2:
Ledere og medarbejdere kender og anvender
retningslinjerne.
Trin 3:
Der foretages årlig overvågning af
tilrettelæggelse og implementering af indsatser til borgere med tidlige
symptomer på demens.
Trin 4:
På baggrund af kvalitetsovervågningen
prioriterer ledelsen iværksættelse af konkrete tiltag for
kvalitetsforbedringer - jf. standard 1.2.5 Kvalitetsforbedring.
http://www.dsr.dk/TR%20kompasset/Documents/Temasider/Den_Danske_Kvalitetsmodel_for_kommuner_-_pilottestversion[1].pdf
Den Danske Kvalitetsmodel og kommunerne:
-
Den
Danske Kvalitetsmodel er det første fælles kvalitetsudviklingssystem for det
danske sundhedsvæsen. Parterne bag Den Danske Kvalitetsmodel er en række af de
vigtigste aktører i det danske sundhedsvæsen: Sundhedsstyrelsen, Ministeriet
for Sundhed og Forebyggelse og Danske Regioner.
Formålet med DDKM:
-
At fremme
kvaliteten af patientforløbet.
-
At
fremme udviklingen af den kliniske, organisatoriske og patientoplevede
kvalitet.
-
At
synliggøre kvaliteten i sundhedsvæsenet.
DDKM er også udviklet med det
formål at skabe læring og kvalitetsudvikling i sundhedsvæsenet gennem løbende
vurdering af den enkelte institutions resultater.
Visionen er, at den danske
kvalitetsmodel skal omfatte hele det danske sundhedsvæsen. På den måde, kan
modellen opfylde ønsket om sammenhængende patientforløb af ensartet høj
kvalitet – på tværs af alle de forskellige sektorer.
Lige nu omfatter Den Danske Kvalitetsmodel: offentlige sygehuse, privathospitaler, der behandler patienter
i henhold til aftaler om det udvidede frie sygehusvalg, det præhospitale
område, samt det kommunale sundhedsvæsen og apoteker i primærsektoren.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar