"Innovationsslangen er en model for en struktureret innovationsproces, der sikrer reel
brugerindsigt og -involvering i udviklingsprocessen. Innovationsprocessen er en interativ proces, hvor det er
vigtigt i nogle faser at åbne helt op for nye input – være nysgerrig, glemme alle konventioner, de økonomiske,
fysiske og rationelle begrænsninger mv. for i de efterfølgende faser at snævre ind og konkretisere: Hvad er der
behov for/hvad skal der satses på? Netop som den grafiske illustration af Innovationsslangen viser.
Filosofien er, at det altid er lettere at trække fantastiske drømme ned til virkelighed end at puste små ting op! Hvis processen skal give reel værdi, skal resultatet være muligt at producere/skabe/gennemføre. Derfor er indsnævringen lige så vigtig som den åbne proces." http://www.changepilot.dk/fileadmin/changepilot/foto/PDFs/Artikel_BrugerdrevetInnovation_juli09.pdf)
Filosofien er, at det altid er lettere at trække fantastiske drømme ned til virkelighed end at puste små ting op! Hvis processen skal give reel værdi, skal resultatet være muligt at producere/skabe/gennemføre. Derfor er indsnævringen lige så vigtig som den åbne proces." http://www.changepilot.dk/fileadmin/changepilot/foto/PDFs/Artikel_BrugerdrevetInnovation_juli09.pdf)
Fase 1, forventingsafklaring :
I fase 1 afdækkes ambitionsniveauet for innovationsprocessen. Hvilke områder skal der arbejdes med? Og på hvilket niveau skal der sættes ind? Fra starten ved man ikke, hvor man ender, og udfordringen er, at man hele tiden skal lade sig overraske, og at man ikke kan regne med, at det man fra start havde tænkt, er det man ender med. Hvad ønsker vi at opnå/forventet udbytte? Hvad er fokus? Hvad er ambitionsniveauet? Hvilke og hvor mange ressourcer kan vi tildele (allokere) projektet?
Til at definere ambitionsniveauet bruges følgende model:
Udbytte af Fase 1: Defineret ambitionsniveau, defineret retning og uddelte ressourcer (penge, tid og
personer).
Tidsforbrug i Fase 1: Tidsforbruget er afhængigt at projektets størrelse. Fase 1 er den korteste fase i
forløbet, ca. 5% af det samlede forløb.
Fase 2, research:
Målet med fase 2 er eksempelvis, at forbedre patienters livskvalitet. For at gøre dette, skal man kende deres behov. Man skal se verden gennem brugerens øjne. I fase 2 skaber man et fundament for, innovation på baggrund af brugernes udtalte og uudtalte behov.
Udbytte af Fase 2: Man har nu opnået ny viden om brugerens uudtalte behov, og dermed skabt et fundament at innovere ud fra.
Tidsforbrug i Fase 2: I det samlede projekt vil det tage ca. 30% af tiden.
Fase 3, analyse og kategorisering:
Målet med fase 3 er, at viden fra fase 2 analyseres og kategoriseres. Hermed får man et overordnet overblik over hvilke følelser og motivationer, der ligger bag brugernes handlinger, valg og præferencer. De vigtigste udpeges og uddybes i fase 4.
Udbytte fase 3: Centrale mønstre skabes på baggrund af det materiale, der er fundet i researchfasen. Hermed kan man skabe et nyt produkt, der opfylder brugerenes uudtalte behov.
Tidsforbrug i Fase 3: Analysefasen vil udgøre ca. 20% af det samlede forløb.
Fase 4, konceptudvikling og design:
Den kreative fase er en viderudvikling af de centrale mønstre, der blev udviklet i fase 3. De danner grundlag for det kreative produkt, som udmunder i et idékatalog.
Udbytte af fase 4: En række nye ideer, der bygger på nytænkning og kreativitet, som matcher brugerenes behov.
Tidsforbrug i Fase 4: Tidsforbruget skal beregnes til ca. 30 % af det samlede forbrug.
Fase 5, protyping og test:
Før idéerne kan implementeres i praksis, skal der udvikles en prototype. Prototypen kan eksempelvis være et udkast på papir til en hjemmeside (mock-up). På denne måde kan man rette fejl og komme med ændringer.
Udbytte af fase 5: Her kan man ændre, kassere og komme med nye ideer, uden det har nogen særlige omkostninger.
Tidsforbrug i Fase 5: Testfasen tager ca. 15 % af det samlede tidsforløb.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar